LSP Supraśl
Dla Ludzi
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum LSP Supraśl Strona Główna
->
Co na jutro?
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Ogólne
----------------
Forum
Szkoła
----------------
Co nie ten (czyli co komu nie pasuje -_-)
Co ciekawego?
Co na jutro?
Ważne
Inne
----------------
Muzyka
Imprezy
Sznurki
Bluzgi
----------------
:-)
Inne (bluzgi)
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Synku...
Wysłany: Wto 23:06, 28 Lut 2006
Temat postu:
Heh Basiu, byłam, byłam... :]
Choć i tak dzięki
.
To stary post był.
Basiula
Wysłany: Wto 22:01, 28 Lut 2006
Temat postu:
hm a ja mysleć ze ty być na SPRusie z HASZu;> hmm no cuż... babeczka miała pytania na kartkach a my pisalismy na swoich:P kazała rozpoznać budynki.... rzexby ktora czyja... były do wyjasnienia jakies pojecia.. troche było z tych stylów architektonicznych mmmm malarstwo czarnofigurowe było do opisania... wiecej nie pamietam
Synku...
Wysłany: Pią 18:59, 24 Lut 2006
Temat postu:
A jak tam klasówka z haszu? jakie były pytania?
WŁAŚNIE, ej, podajcie pytania
pytania z kartki były, czy babka sama dyktowała je?
Synku...
Wysłany: Pią 18:59, 24 Lut 2006
Temat postu:
ja wiem, że życie czasem bywa trudne....
Synku...
Wysłany: Pią 18:58, 24 Lut 2006
Temat postu:
you know you're right..
Wysłany: Pią 17:32, 24 Lut 2006
Temat postu:
forum < ^ > [zamiennik słowa] Francuzica xp xP xp
Synku...
Wysłany: Pią 17:03, 24 Lut 2006
Temat postu:
FORUM
you know you're right..
Wysłany: Pią 14:20, 24 Lut 2006
Temat postu:
motylak miałaś mi pokakać jak sie obrazki wsadza do tekstu czyli html
btw fajny pies
Synku...
Wysłany: Pią 13:08, 24 Lut 2006
Temat postu:
fiuuuuuuuu....
Basiula
Wysłany: Pią 11:43, 24 Lut 2006
Temat postu:
ahhhhhhhhhhh ta nasza Agacia:P
you know you're right..
Wysłany: Czw 18:33, 23 Lut 2006
Temat postu:
cała grecja
od kolumn do rzeźby i malarstwa :/
Synku...
Wysłany: Czw 18:27, 23 Lut 2006
Temat postu:
Hej, to też będzie na klasówce?
Synku...
Wysłany: Czw 17:12, 23 Lut 2006
Temat postu:
nie szukaj drogi, znajdziesz ją w sercu, smutna jest knajpa byłych morderców...
you know you're right..
Wysłany: Czw 16:13, 23 Lut 2006
Temat postu:
no nie :p xD :/ xD ;? xD (?)
Synku...
Wysłany: Czw 15:34, 23 Lut 2006
Temat postu:
W domu siedze, chora jestem! a Ty? Ty chyba nie w szkole, co?
you know you're right..
Wysłany: Czw 15:33, 23 Lut 2006
Temat postu:
jezu mie po imieniu szmaty
a z resaztą
motyla gdzie się włóczysz :lol : ??
Synku...
Wysłany: Czw 14:52, 23 Lut 2006
Temat postu:
Agata:P
ona zmienia sobie nicki co jakieś... dwa dni?
heh
Basiula
Wysłany: Czw 14:04, 23 Lut 2006
Temat postu: :|
ej kto to jest Panic ?
Basia
Wysłany: Śro 18:43, 22 Lut 2006
Temat postu:
hahaha no starczy tych komplementów bo sie zaraz zarumienię
przyznaje... troche nad tym siedziałam zeby wam wszystko przepisać... ale obecałam z przyniose zeszyty a ze nie udało sie no to chociaż tutaj napisałam te notatki:P no i powodzenia z przepisywaniem... wiecie tą drugą notatke to sobie skróćcie bo ja ją przepisałam tak jak było na kartce....;>
Synku...
Wysłany: Śro 18:00, 22 Lut 2006
Temat postu:
Łeb mnie boli, nie mam co robić, biorę się do przepisywania.
Jutro nie idę na malarswto:-(. Chyba pierwszy raz w tym roku;p.
you know you're right..
Wysłany: Śro 17:29, 22 Lut 2006
Temat postu:
Basia.. choć mała ciałkiem zawsze wielka duchem
Dzięki Basia
Synku...
Wysłany: Śro 16:24, 22 Lut 2006
Temat postu:
Huuuh, Baśka, ale się napisałaś! Kochana jesteś, dzięki wielkie
Basiula
Wysłany: Śro 14:31, 22 Lut 2006
Temat postu: Malarstwo Greckie
Malarstwo greckie
1
BARWNIKI
Starozytni twórcy dysponowali obfitością barwników pochodzenia organicznego i mineralnego. Najpospolitsze były kolory otrzymywane z
glinek
: np. czerwień (uważana w starożytności za kolor najważniejszy), żółć, zieleń, biel. O wiele rzadsze i droższe były barwniki uzyskiwane z innych minerałów:
cynober
- z czerwonych kryształów (najcenniejszy barwnik),
zieleń
- z malachitu, kolor
szafirowy
- z lapis lazuli i
żółty
- z aurypigmentu wydobywanego w kopalniach złota i srebra, Jeżeli chodzi p barwniki otrzymywane z organizmów zwierzęcych, to najcenniejsza była
purpura
uzyskiwana z maleńkich małży gotowanych po zmażdżeniu wraz z solą przez kilka dni. Popularne też było dodawanie do kredy barwnego soku roślinnego.
Przygotowane barwniki otrzymywały postać bryłek lub kostek- i tak trafiały do handlu. Zadaniem artysty było później rozkruszenie barwnika i połączenie go z odpowiednim spoiwem: wodą, białkiem, mlekiem, żółtkiem. Do nanoszenia farby na płaszczyznę stosowano pędzelki z włosia.
2.
MALARSTWO WAZOWE(tzw. cztery style malarstwa wazowego)
Jest to przykład malarstwa greckiego najlepiej zachowany, najliczniejszy. Farbą były tutaj specjalnie spreparowane glinki o dużej zawartości związków metali, które rozrabiano w wodzie i przetrzymywano w specjalnych basenach tak długo, aż osiągały odpowiednią gęstość i przejrzystość. Pędzlami z włosia nanoszono barwnik na wazę, a potem wypalanow piecach o temperaturze do 960 stopni. Dopłym tlenu był regulowany, co miało bardzo duzy wpływ na otrzymywaną kolorystykę: czerwoną, ciemnobrązową lub czarną. Tak więc naczynia otrzymywały odpowiednią kolorystykę dopiero po wypaleniu.
Eżeli chodzi o wykształcone style dokorowania, to należy wspomnieć, że szczególne zasługi odnosi tutaj okres archaiczny. Pierwszy w pełni dojrzały styl zw. geometrycznym powstaje ok. IX w. p.n.e. Przedtem. po upadku kultury mykeńskiej, nastepuje okres wieków ciemnych, kiedy rozwijają się dwa pomniejsze style:
submykeński
- kontynuujący tradycje achajskie, jednak brakuje tutaj motywów wyobrażającyh ludzi(bazuje na motywie półkola). Kolejny styl tego okresu:
protogeometryczny
- opiera sie na niewielu prostych motywach dekorujących górny pas naczynia: koncentrycznych kołach, półkolach, trójkątach i prostokatach z szachownicą (powszechny w X i pocz. IXw. p.n.e.). Z czasem jednak wzrasta zapotrzebowanie na estetycznie wykonane naczynia, pojawiają się nowe pomysły i motywy zdobnicze. Tak rodzą siekolejne style:
a)
styl geometryczny
, poł.IXw.-700r.p.n.e., główny ośrodek-Ateny; Attyka, Beocja, Peloponez
Nazwa pochodzi od
zgeometryzowanego
motywu zdobniczego. Im dekoracja skromniejsza- tym waza pochodzi z wcześniejszego okresu. Dobrana jest tak, aby podkreslić tektonikę naczynia(np. na brzuścu motywy są najwieksze, pas zdobniczy najszerszy, dzieki temu optycznie podkreśla wypukłość). Poczatkowo występuja wyłącznie elementy ściśle geometryczne, które tworzy linia prosta łamana: zygzaki, romby, trójkaty, meandry. Później wchodzą motywy figuralne, ale zgeometryzowane, np. w IX lub VIIIw. p.n.e. pojawiają się pojedyncze sylwetki konia bąź ptaka, a potem większe sceny figuralne z sylwtkami ludzi.
Kompozycja
jest pasowa, zrytmizowana- gdzie na głównym pasie dekoracyjnym pojawia się temat nawiązujący do funkcji naczynia. W okresie późniejszym- fazie schyłkowej rozwoju stylu- widać próbę przełamania dotychczasowej sztywności, ukazanie ruchu, a kompozycja porzuca ukła pasowy i przechodzi do tzw. metop (formy czworobocznej, w której pojawiają się sceny).
Koloryt
- brynatny, ciemna dekoracja na jasniejszym tle.
Szczególną rolę odgrywają tutaj wazy stawiane na grobach, będące rodzajem pomnika. Na ogół nie posiadały dna, bądź było ono podziurawione- dla mozliwości wylewania płynnych ofiar(np. krwi) do wnetrza grobu. Pojawiające się w ich dekoracji sceny nawiązywały do tematyki pogrzebowej, np.:zmarły na łożu, ceremonie pogrzebowe itp. Najsłynniejsze spośród nich są tzw.
wazy dipylońskie
(odkryte na terenie cmentarza ateńskiego przy Dipylonie, czyli Podwójnej Bramie), pochodzace z lat 850-700 p.n.e. Były to ogromne amfory nagrobne o wysokości około półtora metra-szczytowe osiągnięcie garncarzy tego okresu pod względem techniki wykonania.
b)
styl orientalizujący
, koniec VIII w. p.n.e. - koniec VIIw. lub VIw. p.n.e., Wyspy Greckie, gł. Korynt, Rodos, Kreta
Powstanie kolejnej formy stylowej wiąże się z okresem kolonizacji, kiedy Grecy stykają się bezpośrednio z innymi kulturami, m.in. Bliskim Wschodem i Egiptem. Notuje się napływ do kraju wyrobów wschodnich, stających się impulsem dla garncarzy. Teraz dochodzi do przyswajania i modyfikacji wzroców orienatlnych. Szczególną rolę obejmuje w ich produkcji Korynt- stąd nazwa styl koryncki(ceramika koryncka). Odbiera też przeowdnictwo w produkcji naczyń Atenom.
Juz sama nazwa wskazuje, że motywy zdobnicze wzorują się na wzorcach
wschodnich
: lwach, sfinksach, gryfach, tajemniczych stworach, ptakach z ludzkimi twarzami, kwiatach lotosu, Liściach palmy itp.
Kompozycja
:pasowa lub elementy luźno rozrzucone (luźna). Tendencje do wypełniania motywami całej powierzchni naczynia, każdej wolnej przestrzeni- stąd pomiędzy członkami ciał zwierząt pojawiają się kwiatki, rozetki bądź bezkształtne plamki. Wprowadza się też
postać ludzką
, głównie w Atenach (wazy protoattyckie): pojawia się ona w pasach na brzuścu lub szyjce, pomiędzy nimi zaś drobne elementy zdobnicze. Postacie, zwł. ich rysy twarzy, szaty- ozywiane są rytą kreską.
Tematyka
scen figuralnych: głównie mitologiczna, ale też np. wyścigi wozów, czy taneczne korowody z postaciami w ożywionych pozach.
Kolorystyka
: ciemna dekoracja na jasnym tle, ale często czerń i brąz są ożywiane bielą, czerwienią, fioletem.
c)
styl czarnofigurowy
, powstaje ok. 600r. p.n.e.,(VI-Vw. p.n.e.), Attyka, główny ośrodek- Ateny
Powraca upodobanie do dwubarwności naczynia: pojawia się czarna sylwetka (motyw zdobniczy) na czerwonym (rzadziej zółtym) tle- stąd nazwa stylu. Czasami drobne detale podkreślane są kolorem białym lub purpurą. Wprowadza się precyzyjny ryty rysunek stylu orientalizującego.
Tematyka
: głównie sceny figuralne- mitologia. poematy epiczne, rzadziej sceny z życia codziennego.. Człowiek długo ukazywany jest z profilu lub en face- ale tutaj kończyny i głowa widoczne są z profilu, a oko z przodu.
Kompozycja
: nie obowiązuje tu układ pasowy, a scena może być zamknięta w tzw. metopie. Centralna, najważniejsza partia występuje na brzuścu. Jest nieco zdeformowana, ponieważ artysta tworzy tak, jakby malował na prostej płaszczyźnie, a nie wypukłości.
Interesująca jest
technika
zdobienia: na anczyniu malarz wykonuje rylcem szkic rysunku. Figury, elementu zdobnicze maluje
pokostem
(wykonanym z glinki bogatej w tlenki żelaza, zmieszanej z substancjami alkalicznymi), a szczegóły wewnętrzne (np. fałdy szat, muskulaturę) ryje rylcem. W Wyniku wypalania naczynia tlenek żelaza zawarty w pokoście barwi fragmenty malowane na czarno. Po zwiększeniu dopływu tlenu partie odsłonięte (bez pokostu) utleniają się i przybierają kolor czerwony.
d)
styl czerwono figurowy
, od 530r. p.n.e. (VI-III w. p.n.e.)
Nazwa pochodzi od czerwonej figurze na czarnym tle. Tło malowane jest pokostem, zaś figury pozostają odkryte, jedynie pędzelkiem zanurzanym w pokoscie maluje się podziały wewnętrzne, fałdy szat, muskulaturę itp. Ten nowy sposób zdobienia był łatwiejszy i dawał większą swobodę i różnorodność, płynność ruchów, dokładność rysów twarzy.
Tematyka
jest różnorodna, np.: sceny mitologiczne, wątki heroiczne, rodzajowe. np. z życia codziennego (zawody portowe, uczące się dzieci, tańce, zabawy), jak też ukazujące pracę. Są to przykłądowo rolnicy, garncarze przy pracy, rzeźbiarze itp.- dzięki tmże scenom lepiej poznajemy życie Greków.
Kmpozycja
: postacie są swobodnie rozrzucone.
Basiula
Wysłany: Śro 13:14, 22 Lut 2006
Temat postu: Rzeźba Grecji
Starsza epoka klasyczna(V w.p.n.e.)
-symetria
-dążenie do zachowania rytmu
-idealizacja
-zainteresowanie ruchem
-opracowanie kanonu proporcji
-twarze nie wykazują żadnych uczuć mimicznych, wyrażaja wewnętrzny spokój
a)
Myron
-główne dzieła: Dyskobol, Atena i Marsjasz; tematyka:bogowie, atleci;
-jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy epoki klasycznej
-wiernie odzwierciedla rzeczywistość, znajomość anatomii, fascynacja ruchem; dzieła charakteryzuję ekspresja
-najsłynniejsze dzieło to "Dyskobol", gdzie zostaje wprowadzony problem ruchu, chociaż postać jest uchwycona w momencie statycznym, kiedy dopiero wykonuje skręt ciała do zamachu dyskiem-widać tu nową tendencję, która przeciwstawia się zasadom bezruchu w rzeźbie archaicznej
(do zapamiętania: Dyskobol, SŚ str.89)
b)
Poliklet
-dzieła: Doryforos, Diadumenos, Amazonka; specjalizuje się w posągach atletów;
-rzeźby o charakterze spokojnym-harmonijne, wyważone; doskonałe studium anatomiczne
-stosowanie wypracowanego przez siebie
kanonu postaci ludzkiej
- tzn. ścisłych proporcji dla postaci stojącej w pozie kontrapostu: głowa to 1/8 wysokości ciała, stopa to 1/6, ręka- 1/10 (wysokość postaci wynosi 100 modułów); te zasady opisane zostają w traktacie "Kanon" własnego autorstwa;
-najsłynniejsze dzieło to "Doryforos"- chłopiec sportowiec niosący włócznę; wprowadzenie zasady kontrapostu-czyli przeciwwagi ciężarów mas i kierunków- w rzeźbie tej lekkiemu skosowi ramion odpowiada nachylenie linii bioder w przeciwnym kierunku; ciężar ciała utrzymuje będąca w napięciu jedna noga, natomiast druga jest ugięta, rozluźniona; układowi nóg odpowiada przeciwstawne ułożenie rąk: jedna pracuje dźwigając włócznię, druga natomiast odpoczywa
proporcje tej rzeźby są jeszcze niemal doryckie:statyczne i ciężkie, a pozycja jest rozwinięciem pozy wykrocznej z okresu archaicznego; twarz nie wyraża żadnych uczuć
(do zapamietania: Doryforos,SŚ s. 91, Diadumenos s.90)
c)
Fidiasz
-dzieła: Atena Partenos, Atena Promachos, Zeus Olimpijski, Amazonka;(Atenę Partenos i Zeusa Olimpijskiego znamy tylko z kopii rzymskich); postacie głównie bogów; znany jest też z dekoracji reliefowej Partenonu;
-imponujące nadnaturalne rozmiary; mistrzostwo w sposobach oddania potęgi i dostojeństwa, co podkreslone zostaje bogactwem szat, insygniami władzy, atrybutami boskości; sa wyjątkowo reprezentacyjne, majestatyczne;
-ogromna wirtuozeria wykonania i znakomite wyczucie proporcji;
-eksperymenty z materiałami i technikami: technika
chryzelefantyny
-czyli nakładania płytek ze złota (partie szat itp.) i kości słoniowej(imitacja ciała) na drewniany szkielet, stosowanie też techniki akrolitu: łączenia w jednym dziele dwóch materiałów, np. głowa, ręce i stopy wykonane są z kamienia, zaś partie osłonięte szatami, jak korpus i pragmentu nóg- w drewnie;
-rzexby bardzo często kopiowane
(do zapamietania: Atena Partenos,SŚ , s. 92)
młodsza epoka klasyczna
(IV w. p.n.e.)
-zdecydowane odejście od frontalizmu
-większa idealizacja
-postacie są smuklejsze (kanon Lizypa), mogą mieć esowate wygięcia ciała o miękkim modelunku
-wyraża zmysłowośc, liryzm, poetyckość
-dążenie do zwiększenia ekspresji gestów, patosu uczuć
-początki portretu realistycznego
-bardziej realistyczne traktowanie draperii i faktury szat
-laicyzacja tematów religijnych- bogowie są uczłowieczani, tracą swój boski charakter
-poczatki kobiecego aktu
a)
Skopas
-dzieła: Bachantka, in. Tańcząca menada (do zapamietania)
-twórca patosu- przedstawiania gwałtownych uczuć, bólu i gniewu, namietności;
-uczucia zawarte w wyrazie twarzy i ruchach postaci; mają wzniesione ku górze oczy, półotwarte usta, dramatyczne skręty tłowa; zerwanie z symetrią i idealną harmonią, jest mistrzem dynamicznych i skomplikowanych póz
b)
Praksyteles
-dzieła: Apollo igrający z jaszczurką, Afrodyta Knidyjska (Afrodyta schodząca do sodopoju), Hermes z małym Dionizosem
(do zapamiętania SŚ, s.120, 121,122), inne: odpoczywający satyr, Eros;
-rzexby wyróżniaja się młodością i miekkim, esowatym wygięciem ciała, niedbałą pozą (ta miękkość linii-
praksytelejska
)
-charakterystyczny element zrównoważenia kompozycji- zastosowanie podpórki, np. w postaci pnia drzewa, o które opiera sie postać;
-pozbawienie prezentowanych bogów majestatu boskiego i częste ukazywanie w trakcie czynności (uczłowieczanie bogów)
wzajemny stosunek uczuciowy postaci
-wprowadza akt kobiecy (Afrodyta Knidyjska)
c)
Lizyp
-dzieła:Apoksymenos, Odpoczywający Ares (do zapamiętania SŚ,s.126)
-zagadnięcie ruchu, ukazywanie postaci w trakcie wykonywania czynnosci
-refleksyjność, zaduma
-uwysmuklenie kanonu wprowadzonego przez Polikleta- stosunek głowy do wysokości: 1/9(tzw. Kanon Lizypa)
-wprowadzenie wieloplanowości
Basiula
Wysłany: Śro 12:27, 22 Lut 2006
Temat postu: (STARE) ostatnie notatki z Grecji na HASZ
miałam przynieśc dla mojej grupy zeszyt z notatkami ale że zachorowałam to zaraz postaram sie je wam przepisać tutaj
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin